Internet radiowy to typ sieci Internetowej, w które sygnał do klienta końcowego jest dosyłany drogą radiową. Starsze instalacje radiowe pracują w częstotliwości 2,4GHz, nowsze w 5GHz. Przesyłany sygnał wymaga odpowiednich urządzeń klienckich (CPE) do jego odbioru. Dzięki szybkiemu rozwoju technologii transmisji bezprzewodowej i profesjonalnym urządzeniom do klienta końcowego możemy przesłać dane nawet o przepustowościach powyżej 50Mbps.

Technologia przesyłu sygnału internetowego w częstotliwości 2,4GHz jest mocno podatna na zakłócenia, (np. od innych sieci lub urządzeń wykorzystujących tę częstotliwość). Zakłócenia te mogą powodować obniżoną prędkość transmisji, a przez to mniej komfortowe korzystanie z Internetu, Nie zawsze tak się dzieje, ale zagrożenie zakłóceniami jest dużo wyższe niż w przypadku przesyłania sygnału w częstotliwości 5GHz. W praktyce – anteny działające w częstotliwości 5GHz zapewniają bardziej stabilny sygnał i wyższą prędkość. Częstotliwość 2,4GHz używana jest już raczej tylko do połączeń bezprzewodowych wewnątrz budynków
(wykorzystują ją routery bezprzewodowe ).

Zasięg sieci vegawlan stale się rozszerza i obecnie obejmuje kilkadziesiąt miejscowości na terenie gminy Jedlicze, Tarnowiec, Jasło, Wojaszówka, Frysztak oraz Krosna. Tutaj: Aktualna mapka z zasięgiem naszego Internetu. Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat lokalizacji, najlepiej zadzwonić do operatora sieci (tel. 668493033) lub wysłać maila z zapytaniem (biuro@212.244.203.200). Należy pamiętać, że prawidłowe działanie Internetu uzależnione jest od dobrej widoczności naszej stacji bazowej. Nie mogą jej zasłaniać inne budynki oraz bardzo gęste drzewa. Warunki techniczne i możliwość podłączenia zostanie sprawdzona podczas wizyty na miejscu.

Podczas wizyty technik sprawdzi możliwości techniczne zamontowania anteny, uzgodni przebieg okablowania i poinformuje o ewentualnej konieczności przewiercenia otworów na przewód lub czasem konieczności zastosowania specjalnych masztów. Z reguły będzie konieczność dostania się na dach budynku.
Jeśli weryfikacja na miejscu okaże się pozytywna i nie będzie przeszkód do zamontowania Internetu, podczas tej samej wizyty lub w innym dogodnym terminie można przystąpić do instalacji, która trwa ok. 1-1,5 godziny.
W uzgodnionym wcześniej miejscu zostanie zamontowana antena (zwykle na niewielkim uchwycie na kominie, na maszcie lub na ścianie koło okna,). Od anteny do komputera przeprowadzony zostanie kabel ethernetowy. Zwykle wiąże się to z wykonaniem jednego lub kilku otworów w ścianie lub stropie. W pobliżu komputera będzie potrzebne wolne gniazdko prądowe, do którego wpięty będzie zasilacz anteny. Powyższy opis oczywiście może się różnić w przypadku bardziej rozbudowanych instalacji. Ale o wszystkim poinformuje na miejscu technik.

Najważniejsze jest oczywiście posiadanie komputera i lokalizacja – taka, na terenie której jesteśmy w stanie świadczyć usługę. Jeśli chodzi o komputer – powinien posiadać kartę sieciową (do podłączenia kablem ethernetowym) lub kartę radiową (do łączenia bezprzewodowego) oraz dowolny system operacyjny na którym możliwe jest skonfigurowanie połączenia sieciowego. Internet można także podłączyć do wielu innych urządzeń posiadających interfejs sieci bezprzewodowej (TV, konsole do gier, telefony komórkowe, tablety itp). Jeśli chodzi o konkretne możliwości świadczenia usługi w danej lokalizacji, najlepiej skontaktować się z operatorem sieci (tel. 668493033).
Od strony technicznej – ważne jest, aby była możliwość zainstalowania urządzenia nadawczo-odbiorczego (CPE) na dachu budynku lub w niektórych przypadkach na ścianie. Może być przy tym potrzebna zgoda właściciela lub zarządcy budynku. Po zamontowaniu anteny ustawionej w kierunku stacji nadawczej vegawlan, nie powinno być żadnych zasłaniających przeszkód typu inne budynki, gęste drzewa, wzniesienia itp.

Termin, kwota i sposób opłacania abonamentu zawarte są w umowie o świadczenie usług internetowych i może się różnić w zależności od typu umowy. Standardowym sposobem opłacania abonamentu jest przelew bankowy lub przekaz pocztowy na konto operatora sieci vegawlan. Wpłata musi zostać zaksięgowana na koncie nie później niż 15-tego dnia każdego miesiąca, który jest opłacany. W tytule przelewu powinny znaleźć się informacje jednoznacznie identyfikujące nadawcę, czyli imię, nazwisko i adres osoby, z którą zawarta jest umowa, oraz numer klienta (zapisany jest w umowie) lub poprzez nr faktury która jest dostarczana drogą elektroniczną na adres e-mail podany w umowie.

Numer kont USŁUGI TELEINFORMATYCZNE Wróblewski Łukasz operatora sieci vegawlan

BRE BANK S.A. WBE Łód
16 1140 2004 0000 3802 3387 7159
Bank Spółdzielczy o. Jedlicze
76 8636 1028 2002 1402 0416 0001

W naszej sieci Klient może podłączyć dowolną ilość komputerów w ramach swojej instalacji bez żadnych dodatkowych opłat miesięcznych. Wybierając ofertę dostępu do Internetu, często operatorzy pobierają opłaty za kolejne komputery – u nas jest wszystko w cenie.

Prędkość przesyłu danych możemy zmierzyć pomiędzy komputerem, a serwerem, na którym umieszczony jest program testujący. Dlatego też rzeczywista prędkość zmierzona testerami, które można znaleźć w Internecie, jest prędkością zależną od wielu czynników, nie tylko zależnych od Twojego operatora. Wpływ na nią mają m.in. umiejscowienie serwera docelowego, jakość łączy na całej drodze transmisji (często przez kilka krajów), obciążenie lokalnego nadajnika klienckiego, obciążenie lokalnego węzła serwera docelowego itd. W sieci vegawlan można sprawdzić, jaką przepustowość łącza jest w danej chwili, np.
www.speedtest.pl – wyniki często podawane są w Mbps.

Przede wszystkim łącze musi działać tak, jak jest w umowie oraz w dołączonym do umowy cenniku. Każda nasza nowa umowa zawiera szczegółowe informacje dotyczące opłacanego abonamentu oraz przepustowości łącza. Jeśli więc prędkość jaką wskaże www.speedtest.pl znacząco różni się od ustalonej w umowie to należy nam to zgłosić. Należy pamiętać aby test prędkości wykonać gdy zostaną wyłączone wszystkie inne komputery korzystające z Internetu oraz programy typu p2p.

W naszej sieci wszyscy klienci otrzymują dwa adresy IP: publiczny (zewnętrzny) i wewnętrzny lokalny sieci vegawlan. Adres publiczny to ten adres, pod którym komputery są widoczne w sieci Internet (po opuszczeniu sieci wewnętrznej vegawlan). Proszę pamiętać, że operator ustawowo jest zobowiązana gromadzić dane dotyczące wykorzystywanych adresów
IP i w przypadku poważnych naruszeń prawa poprzez Internet dane te muszą zostać udostępnione policji, prokuraturze lub ABW.

Wewnątrz instalacji Klienta zazwyczaj komputery stacjonarne podłączane są za pośrednictwem kabla. Takie połączenie jest pewniejsze i mniej kłopotliwe niż bezprzewodowe. W wyjątkowych sytuacjach, kiedy są trudności z przeprowadzeniem kabla, komputer stacjonarny można podłączyć bezprzewodowo. Potrzebne będą jednak dodatkowe urządzenia: router bezprzewodowy oraz karta wifi do komputera (niektóre komputery stacjonarne mają ją wbudowaną). Jeśli do korzystania z Internetu używany będzie laptop, dużo lepszym rozwiązaniem będzie podłączenie go w sposób bezprzewodowy. Tu także będzie potrzebny nadajnik bezprzewodowy (router wifi), jednak kartę radiową każdy w miarę nowy laptop posiada już w standardzie. W przypadku posiadania kilku komputerów w tym stacjonarnych i laptów, możliwe jest połączenie kombinowane – część komputerów będzie połączona kablem, część bezprzewodowo. Podczas połączeń bezprzewodowych ograniczeniem jest ilość i grubość ścian lub stropów. Konkretne rozwiązania wraz z wstępną wyceną zaproponuje na miejscu technik.

Większość nowych instalacji internetowych jest konfigurowana w taki sposób, że komputer klienta jest za tzw. NAT-em, czyli adres IP danego komputera nie jest widoczny dla komputerów z zewnątrz sieci. Niektóre programy P2P (np. korzystające z torrentów) wymagają takiej widoczności, ponieważ potrzebują bezpośrednio się ze sobą łączyć. Aby było to możliwe należy odpowiednio przekierować porty na swoim urządzeniu nadawczo-odbiorczym lub routerze. W przypadku takiej konieczności, proszę o kontakt z operatorem sieci najlepiej poprzez e-mail admin@212.244.203.200 podając dane osoby, z którą zawarta jest umowa o świadczenie usług internetowych oraz zakres portów.

Współczesne szerokopasmowe łącza internetowe umożliwiają korzystanie z telefonii poprzez Internet. Aby móc korzystać z telefonii internetowej VoIP (ang. Voice over IP), należy zaopatrzyć się w bramkę internetową. Jest to urządzenie, które podłączamy do Internetu, a z drugiej strony podłączamy do niego standardowy aparat telefoniczny. Bramka internetowa musi być odpowiednio skonfigurowana. Należy także wybrać sobie operatora i poprzez Internet założyć indywidualne konto na jego stronie.

Z dnia na dzień liczba komputerów podłączonych do Internetu rośnie w zastraszającym tempie. Użytkownicy globalnej sieci z pewnością znajdą dla siebie jakieś ciekawe zajęcie. Mogą korzystać z wielu tematycznych serwisów, for dyskusyjnych, poczty, gier on-line, radia i telewizji. Niestety perspektywa tak szybkiego rozwoju Internetu niesie ze sobą duże zagrożenie dla bezpieczeństwa naszego komputera i danych na nim zawartych. Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie próbował zakłócić nasz spokój.

Najlepszym rozwiązaniem jest odgrodzenie naszego peceta przed ingerencją czynników z zewnątrz za pomocą oprogramowania z polskiego zwanego ścianą ognia (ang. Firewall). Żeby nasz komputer był szczelny i dobrze chroniony potrzebny jest nam jeszcze dobry program antywirusowy najlepiej z wbudowaną usługą firewalla, ponieważ sama zapora systemu Windows nie jest dostatecznie dobrym zabezpieczeniem przed atakami hakerów i programów szpiegujących. Z bezpłatnych dostępnych na rynku antywirusów najczęściej polecanych przez internautów: Avast, AVG free, Avira AntiVir. Dla bardziej wymagających użytkowników polecamy komercyjne oprogramowanie: np. NOD32,  Kaspersky, Norton Antivirus itp.

Połączenie kablowe: Jeśli zostały zainstalowane sterowniki do obsługi kart sieciowej wystarczy podłączyć przewód  LAN do gniazda Ethernet w komputerze.

Połączenie bezprzewodowe: Jeśli zostały zainstalowane sterowniki do obsługi karty sieciowej WiFi. Wyszukujemy SSID swojej bezprzewodowej sieci domowej, klikamy połącz oraz wpisujemy hasło zabezpieczające które zostaje ustalone z klientem podczas konfiguracji routera WiFi.

W przypadku umowy bezterminowej jest możliwe bezpłatne zawieszenie usługi  raz w roku po wcześniejszym ustaleniu z Operatorem drogą elektroniczną biuro@212.244.203.200

Zintegrowane anteny (podobnie jak wszystkie inne elektroniczne urządzenia) w temperaturach zbliżonych do zera i niższych nie powinny być odłączane od zasilania. W przypadku konieczności wyłączenia na czas dłuższy niż kilkanaście minut, w temperaturach poniżej zera stwarza ryzyko trwałego uszkodzenia, które nie podlega naprawom gwarancyjnym gdyż powstało wskutek niewłaściwego użytkowania sprzętu.

Zalecamy w okresie zimowym nie odłączanie zasilacza anteny od sieci energetycznej !!!